Patientvejledninger
Breadcrumbs

Ønsker du at klage?

Klager over den sundhedsfaglige behandling

Sundhedsfaglig behandling omfatter

  • Undersøgelse, diagnose og sygdomsbehandling

  • Fødselshjælp

  • Pleje

  • Genoptræning

  • Forebyggelse og sundhedsfremme i forhold til den enkelte patient

  • Information om og samtykke til behandling

  • Journalføring

  • Sundhedspersoners tavshedspligt

  • Lægeerklæringer

Hvem kan jeg klage over og hvornår?

Du kan klage over alle autoriserede sundhedspersoner (herunder fx praktiserende læge, speciallæge, fysioterapeut, kiropraktor).

Hvornår kan jeg klage?

Du kan kun klage over forhold, der ligger maksimalt fem år tilbage fra den dag, du indsender klagen digitalt til Styrelsen for Patientsikkerhed.

Klagefristen bliver dog afkortet til kun to år, hvis du har haft kendskab til – eller burde have haft kendskab til – at der var sket en fejlbehandling.

Hvordan gør jeg?

Hvis du er utilfreds med den sundhedsfaglige behandling, du har modtaget, kan du sende en klage til Styrelsen for Patientsikkerhed.

Du finder klageskemaetborger.dk, hvor du skal logge på med NemID. Du får mulighed for at printe og gemme en kopi af hele din klage, når du har udfyldt skemaet.

Hvis du ikke har NemID kan du bestille det på hjemmesiden nemid.nu. Er du fritaget fra Digital Post, er du også fritaget fra at bruge det digitale klageskema. Læs mere under "Du kan være fritaget fra det digitale klageskema".

Serviceklager

Hvad er en serviceklage?

En serviceklage er en klage over den service (ventetid, opførsel, tilgængelighed mv.), du har oplevet.

Hvem kan jeg klage over?

Du kan klage over faglig virksomhed udøvet af:

Klagen skal rettes til den region, hvor sundhedspersonen har sin praksis.

Bemærk venligst, at denne side, herunder klageformularen og linket til at starte en sikker Digital Post meddelelse, kun omhandler sundhedspersoner i den primære sektor. Såfremt din klage vedrører en sundhedsperson på et hospital, skal klagen rettes til hospitalets direktion eller Styrelsen for Patientsikkerhed, hvis det vedrører faglige forhold.

Hvornår kan jeg klage?

Klager skal fremsættes senest seks uger efter, at det forhold, der giver anledning til klagen, er kommet til dit kendskab.

Utilsigtige hændelser og forebyggelse

Ønsker du at videregive information (uden at klage) med det formål at forebygge gentagelser af dine oplevelser, kan du indberette en utilsigtet hændelsewww.stps.dk. Systemet er anonymiseret, dvs du ikke deler personfølsomme data ved indberetning. Du kan læse mere om utilsigtede hændelser i pjecen "Hjælp os med at blive bedre" fra Dansk Patient Sikkerheds Database (DPSD).

Skadeerstatning

Ønsker du erstatning for en skade sket i klinikken i forbindelse med udredning eller behandling, skal du sende en http://patienterstatningen.dk/Selvbetjening/anmeld-din-skade.

Kørselsgodtgørelse

Ønsker du at klage over afgørelser vedr. ret til kørsel eller kørselsgodtgørelse, skal du sende en rettighedsklage til Styrelsen for Patientsikkerhed via borger.dk.